Oj, nu var det längesedan

Jag bloggade igen. Här kommer en uppdatering, i korta drag!

Vi åkte hem till min farmor och farfar för det årliga pepparkaksbaket, en tradition som fanns redan när jag var bebis, receptet på pepparkaksdegen är från farmors mamma och det skrevs ner första gången 1890, det är ruskigt goda pepparkakor ska ni veta :)  Saga tyckte att det var jätte roligt men Willes intresse svalnade fort. Mitt i baket pausade vi och lagade Isterband med dillstuvade potatisar - min favorit. Andreas gillar inte isterband så det blir inte att vi lagar det hemma, men lilla farmor vet vad jag tycker om och hade köpt hem det ♥

Min födelsedag förflöt lugnt, jag hade ett litet kalas och bjöd på smörgåstårta, det är inte så mycket att fira längre tycker jag :) På Måndags kvällen åkte jag och barnen hem till Mimmi och stannade över natten för att sedan på tisdagen fortsätta ner till Skåne och all SNÖ!!! Vi kom ner vid två tiden, det var inga problem att köra, vägarna var torra och fina. Vi gick ut och lekte i snön, kusinen Thilde kom och hon och Saga lekte i snön. Dagen efter åkte vi tillsammans med Thilde och hennes mamma Karin till en pulka backe, mina barn vad måttligt roade :) De ville hellre leka i snön. Snö bilderna ligger i min andra kamera så tyvärr bjuder jag inte på dem idag. Saga följde med Thilde och Karin hem så att Wille kunde få lite ro och sova en stund. Vid 14-tiden kom Andreas ner och vi åkte för att shoppa de sista julklapparna på stan. Jag hittade mina absoluta favorit doft ljus - t.o.m. bättre än PartyLite om du frågar mig; Yankee Candle. Deras doft cleen cotton är det bästa jag vet. Jag shoppade ett ljus och några aroma melts i just den doften *lycka*

På julaftonsmorgon vaknade barnen och fic genast syn på de 2 paketen mitt på golvet som tomten lagt dit under natten - varsin gosig filt. Saga fick en med Törnrosa, Bell & Askungen och Wille fick en med Blixten McQueen. Ner för trappan till farmorn som varit uppe med tuppen och stod och kokade gröt. Dusch - på med finkläder och vidare till Patrik & Karin. Tomten kom mitt i (!) Kalle Anka och Saga gav han minsann en kram.

Ser ni hur granen nästan inte syns för alla paket? Fast nu var de 6 barn också, men lite köphysteri är det allt - inte minst på pappan... :) Kvällen var lyckad och vid 22 stoppade vi två trötta, gnälliga barn i bilen och körde hem. De somnade på två röda under stjärnhimeln (Wille fick en sköldpadda som projekterar stjärnhimeln i taket när det är mörkt, att ha som nattlampa).

Juldagen var lugn och vi tittade allihopa på Cars, jag hade inte sett den innan, vilken bra film! Kl 14 var bilden färdig packad och vi styrde kosan mot Glommen - för att hämta O´Malley. Det blev ett stopp i Halmstad för att äta kvällsmat på Max. Wille hällde ut hela sin dricka över mig så jag var ordentligt blöt när vi satte oss i bilen igen :)
Vi fick hämtat katten och givetvis bajsade han i transportburen så vi var tvugna att stanna och byta. Saga var så rolig, så fort hon kände lukten ropade hon "-Allihopa håll för munnen och näsan för nu kommer lukten!".
När allt var uppackat och barnen sov installerade jag och Andreas vårt Nintendo Wii - Wii fit som vi fick i julklapp, sedan spelade vi ända in på natten.

Såhär trötta var vi på förmiddagen ♥

Annandagen var vår sista dag tillsammans innan arbete börjar igen. På förmiddagen var vi bara hemma och tog det lugnt. Vid halv fem åkte vi och hämtade min lillebror och körde sedan vidare till Gulsippestigen där vi blev bjudna på Vildsvin - åå så gott det var! Vi bytte julklappar och hade trevligt.

Nu är det den 27e och jag är gräsänka igen, Andreas jobbar så vi har fördrivit tiden med att storhandla på Hajen. Kom hem med en ny Vileda mopp + hink (hade ingen aning om att det var så dyrt 155+105kr?!) Varit i Mimmi och Dennis nya lägenhet och kollat runt. När vi kom hem lagade jag en jätte god Taco paj som jag tänkte bjuda på receptet :)



Nu kommer mannen snart hem så jag ska värma mat till honom.
Detta var väl ett blogg inlägg som hette duga?! ;-) Och om du orkat läsa ända hit så orkar du kommentera oxå!


Kommentarer
Postat av: Emma

haha ja. kommentera orkar ja. verkar som att ni har haft en underbar jul, är otroligt avis kan jag ju säga att ha så fina barn som ni har att fira jul med :) Grattis i efterskott också, har glömt att gratta dig! :( Hoppas allt är bra annars och att vi ses snart i skolan igen :) kram

2009-12-27 @ 22:32:06
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Så mysigt ni verkar ha haft det! Ser att du fått ordning på scrap-kiten!



2009-12-28 @ 07:53:07
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: lottis

vad fint du gjort med sidan, låter som ni haft världens mysigaste jul förutom det där med isterband..nåja, stoooor kram till dig och hälsa familjen

Gott slut på 2009 och Gott nytt på 2010!!

2009-12-28 @ 17:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0