Det längsta blogginlägget på länge

Och vi börjar med dagarna innan jul ...

Och de dagarna har vi fyllt med pepparkaksbak, julgodisbak, snölek och julgranshopping - bland annat!

Som vi gör varje år samlades vi hos min farmor & farfar för att baka pepparkakor. Receptet kommer från min gammelfarmor och skrevs ner fösta gången (vad vi vet om) i slutet av 1800-talet. Jag älskar allt det gamla och att detta recept faktiskt kommer från mina egna förfäder är om möjligt ännu bättre. Och goda är dem!
Andreas tog hand om pepparkakshuset och de dekorerade och åt omvarannat ;) En dag när pappan jobbade tog jag och barnen tag i julgodistillverkningen! Det blev det vanliga, det vill säga: Knäck, ischoklad, rockyroad och chokladfudge. Någonting hände dock med fudgen, den svettades hela tiden, och ville aldrig stelna ordentligt, tråkigt. Men den smakade iallafall likadant!

Denna december har vi spenderat en hel del hemma hos morfar och Gisela. Bland annat fick barnen vara där en förmiddag när jag jobbat natt och behövde sova. De hade haft en helmysigt dag och bakat Lussekatter. När jag kom letade vi fram Lucia kläderna och där fanns så mycket att Wille kunde välja bland att vara en Pepparkaksgubbe, en Tomte eller en Stjärngosse. Tillslut föll valet ändå på en tomte och han var så söt så :) Saga var givetvis Lucia, behöver jag ens skriva det?

Lucia firandet var som alltid utomhus och det var riktigt kallt, men så stämningsfullt med all snö och fröknarna hade tänt en öppen eld som sprakade så härligt. Barnen var riktigt duktiga och sjöng så högt och klart. Synd var bara att Wille hamnade jämte en annan liten tomte som väldigt gärna ville synas, så det var svårt att få med Wille på kort :(

Dagarna har flygit fram och jag hann inte med allt som jag skulle gjort innan julafton men det blev lika bra ändå :)
På julaftonsmorgon vaknade Wille tidigt och sprang ut till julgranen för att se om den haft besök under natten, och visst hade den det. Där låg en massa paket till dem båda. Alla paketen innehöll möbler till dockskåpet! Det lektes friskt med dockskåpet hela morgonen ända tills klockan slog 9 och mormorn och Dennis kom på frukostbesök. Då vankades det ännu mera paketer. Medan jag dukade fram ägg, sill, skinka, senap, julost, färska frallor och andra godsaker öppnade barnen paketen. Saga fick ett Jordgubbslisa hus och Wille ett smurfhus. Men det bästa av allt var nog Discolampan. Det har vart många paket denna julen och nästa ska vi nog begränsa oss lite mer men va tusan :)

Kl 13 styrde vi kosan mot Karlberg för att fira julafton hos farmor & farfar. Där var även min farbror och hans familj. Vi började med mat, fortsatte sedan med Kalle och sen kom tomten, som hos alla andra svensson familjer antar jag :)

På kvällen spelade vi julklappsspelet och jag vann ingen julklapp, men det är lika roligt för det. Det är verkligen ett spel som jag kan rekomendera till alla - fantastiskt kul! Kvällen blev inte så sen för oss eftersom vi dagen efter skulle köra ner till Skåne. Vi var hemma redan runt 22 och barnen somnade nästan innan de hunnit lägga huvudet på kudden ♥

Vi kom iväg redan vid 10 på juldagens morgon. Resan gick bra och vägarna var fina. Vi stannde i Malmö och åt eftersom jag suktat efter en falafel sen jag och Andreas åt en på möllan i juni :) Och vet ni vad? det var precis lika god nu som då. Om ni är i Malmö så måste ni äta en falafel på Falafel No1 - det är en smakupplevelse!

Väl framme i Ystad var det dax att byta om och fira jul igen, denna gången hos familjen Thoren.

Det var en jätte trevlig kväll och barnen orkade ända fram till tio utan att tappa humöret!
Redan den 26:e åkte vi hem eftersom vi båda skullle jobba dagen efter. Vi körde direkt hem till morfar och Gisela som vart så snälla att de passade Nemo och blev bjudna på kalkonmiddag. Det är julens höjdpunkt. Jag älskar kalkon och det hör till julen.

Nu sitter vi här - fortfarande i pyjamas. Jag ska jobba inatt och Andy är på jobbet nu. Det är dax att ta tag i hemmet, det behövs tvättas, dammsugas, svabbas golv och plockas iordning. Men först måste jag in i duschen. :)

Kommentarer
Postat av: Emma.

ÅH SHIT!! kom på att jag sa till andreas att jag kanske kunde badat nemo innan jul, men fan det glömde jag :( men jag kan denna veckan om ni vill stället!!!!!!! kram

2010-12-27 @ 15:29:38
URL: http://aliceochwilma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0