Släktforskning & koppar, koppar, koppar

Var hemma hos mamma igår med barnen, mamma hade varit i huvudstaden och städat ur mormor & morfars lägenhet. (mormor har flyttat in på äldreboende och morfar dog för några år sedan). Jag fick en hel massa koppar saker som morfar har gjort själv, roligt att ha tycker jag, de är i dåligt skick men det ska jag ändra på med lite puts.

"Saken" längst till höger är en perfekt miniatyr av en hembränningsapparat, för morfar var allt annat än laglig på den punkten =) Nu är det ju riskfritt att tala om det ;-)

Här ser ni hembrännaren lite bättre.

Jag tycker att de har sin charm när de ser ut såhär, men det tyckte inte A. För att jag ens skulle få ha dem framme har jag lovat dyrt och heligt att pusta dem när tillfälle ges, men vem vet när den tiden kommer...hihi..



Jag fick även en kopia från släktträdet. Det var en konstig känsla att få se namnen på ens förfader, när de föddes vad de jobbade med osv...det är många många många år av släktforskning och det är verkligen skitroligt att ha. Visste ni att min gammelgammelgammelgammelgammelgammel Morfar hette Olof Hierpe, född 1740 och arbetade som skogsvaktare? Hur coolt är inte det? Jag tror att jag ska fortsätta forska, kanske på pappas sida?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0